Tips

Tip: Breng geduld op

Denk eerst na voor je tot actie overgaat. Ontspan je regelmatig. Let op langetermijneffecten van je gedrag

Tip: Ga extreme en gevaarlijke situaties uit de weg

Zoek het gevaar niet op. Vraag anderen je erop te wijzen wanneer je in dit soort omstandigheden komt of geneigd bent ze op te zoeken

Tip: Ga na waar je kwetsbaarheden liggen

Wees je ervan bewust welke belemmeringen jouw klachten met zich meebrengen

Tip: Maak een overzicht waar je van geniet

Maak een overzicht van alle zaken waar je van kunt genieten en waar je dankbaar voor kunt zijn. Wat geeft je voldoening en plezier?

Tip: Maak regelmatig tijd voor plezierige dingen

Iedereen heeft het wel eens druk. Druk met werken, gezin en sociale contacten. Als dit zo af en toe eens voorkomt hoeft dit helemaal geen probleem te zijn. Sommige mensen vinden het zelfs prettig om het druk te hebben!

Als je steeds het gevoel hebt dat je van alles móét, je voortdurend aanpast en je sociale leven een keurslijf geworden is, is het goed om eens naar de verdeling van jouw activiteiten te kijken. Er bestaat in principe twee soorten activiteiten of gebeurtenissen: activiteiten die vooral energie kosten (energievreters) en activiteiten die vooral energie opleveren (energiegevers).

Maak een lijst met plezierige activiteiten en zorg dat je regelmatig tijd maakt voor zo’n activiteit naast de drukte en het ritme van alledag.

Tip: Neem je tijd om gezond te eten en te drinken

Eigenlijk weet iedereen wel dat gezonde en goede voeding van belang is om gezond te blijven. Gezonde voeding bevat in ieder geval voldoende voedingsstoffen, vitamines, mineralen en voedingsvezels. Wat vaak vergeten wordt, is dat het ook belangrijk is om voldoende tijd te besteden aan je voeding.

Gezond eten start met het tijdig plannen van je boodschappen. Zorg ervoor dat je een gevarieerde mix van voedingsstoffen in huis hebt en start steeds met producten die niet zo lang houdbaar zijn. Vergeet ook niet om ontbijt, lunch én tussendoortjes mee te rekenen voor de boodschappen.

Het is belangrijk om de tijd te nemen om te eten en te drinken. Als je eet of drinkt zonder erbij na te denken (bijvoorbeeld terwijl je tv kijkt of je e-mails leest), duurt het veel langer voor je een verzadigd gevoel hebt dan als je aandacht voor het eten en drinken hebt. Een goede tip om dit in de praktijk te brengen is door altijd aan tafel te eten, zonder de tv, boek of tijdschrift. Zet een muziekje op en probeer je aandacht te houden bij het eten en drinken, eet langzaam en probeer goed te proeven wat je eet.

Tip: Neem voldoende nachtrust, dat houdt je overdag scherper.

Neem voldoende nachtrust, dat houdt je overdag scherper.  

Tip: Ontspanningsoefeningen en hun effect op lichaam en geest

Ontspanningsoefeningen hebben een heilzaam effect op zowel je lichamelijk gesteldheid als ook op je geestelijk gesteldheid. Ze worden daarom ook vaak aangeleerd als onderdeel van onze behandeling.

Deze oefeningen richten zich op het verminderen van spierspanningen waardoor de lichamelijke klachten afnemen en daarmee ook de geestelijke klachten. Ze doorbreken de neerwaartse spiraal, waarin je door een zich steeds opbouwende lichamelijke en/of geestelijke spanning terecht bent gekomen.

Heb je vaak last van stressklachten? Of kan je moeilijk tot rust te komen? Vraag je behandelaar naar ontspanningsoefeningen of ga zelf op zoek naar dergelijke oefeningen op internet !

Tip: Plan geregeld een dag, waarop je maar 1 ding tegelijk doet.

Vaak zijn we vanaf 's ochtends al druk aan het plannen. We willen graag zoveel mogelijk dingen tegelijk doen op een dag. Toch is het goed om nu en dan een dag in te plannen, waarop je jezelf bezighoudt met één specifieke taak of activiteit. Dat kan zowel thuis of op het werk. Probeer in het moment aanwezig te zijn en laat al de andere dingen even los. Het vooraf inplannen van zo'n dag geeft rust in je agenda... en in je hoofd.

Tip: Stel (realistische) doelen in je leven

Stel doelen in je leven. Doelen zijn dingen die je bereikt had willen hebben, die je nog wil bereiken, of dingen waarvan je droomt. Met andere woorden, doelen zijn concrete resultaten. Vooral de haalbaarheid van je doel is belangrijk. Grote dromen en wensen zijn natuurlijk mooi, maar kunnen onrealistisch en daardoor onmogelijk te halen zijn. Zoiets geeft druk op je hele bestaan. Het gevaar is dan dat je gedemotiveerd raakt door het niet bereiken van je doelen.

Bij het formuleren van doelen, hou je best hiermee rekening:

  • Formuleer je doel zo concreet mogelijk; niet te algemeen en niet te gedetailleerd.
  • Formuleer je doel positief; wat ga je wél doen in plaats van wat ga je niet doen?
  • Zorg dat je kunt toetsen wanneer je doel bereikt is.  
  • Is je doel haalbaar en realistisch? Kan het nu of in de toekomst passen bij je leefomgeving?
Tip: Trek je terug uit omstandigheden waar je heftig op reageert

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald

Tip: Vermijd overmatige stress
Tip: Waardeer jezelf

Boor jezelf niet de grond in. Wanneer je iets fout doet, maakt dat je nog geen mislukkeling

Tip: Wees oplettend

Ga bij opvallende gebeurtenissen na welke gedachten en gevoelens je erbij had. Ga na wat je deed en hoe anderen op je reageerden.
Wanneer je dit lastig vindt, doe dit dan wanneer de gebeurtenis voorbij is. Kijk er zodoende eens op terug.

Tip: Zoek steun

Zoek steun en vraag om hulp en zorg voor evenwichtige relaties waar je op kunt bouwen

Ervaringen met Virenze

“Na een intensieve training houd ik nu zelfs tijd over!”
“Het persoonlijke contact met mijn coach vind ik erg stimulerend.”

Zoek uw vestiging

Met 30 vestigingen in het hele land vind je snel een lokatie in jouw omgeving.